Gå direkt till innehåll

Ämnen: Rasism, diskriminering

  • Möt Forum för levande historia i Almedalen

    Forum för levande historia är på plats under årets Almedalsvecka i Visby den 3–7 juli. Vi kommer att prata om svåra frågor i klassrummet, om att motverka olika former av rasism och om historiens betydelse för att förstå vår samtid.

  • PRESSVISNING Familjen som försvann – en utställning i serieboksform

    Tid: Torsdag den 10 mars kl. 10.00Plats: Forum för levande historia, Stora Nygatan 10-12, Gamla stan i Stockholm
    Den 12 mars öppnar utställningen ”Familjen som försvann” baserad på författaren och illustratören Joanna Rubin Drangers sökande efter sin judiska familjs gömda historia. Det är en utställning i serieboksform om smärtan över att bli avskuren från sin historia och om spåren som leder i

  • Kulturkrönika i Göteborgs-posten av Ingrid Lomfors: Emerich Roth visade hatarna att det alltid finns en väg ut (2022-01-23)

    KULTURKRÖNIKA publicerad i Göteborgs-posten den 23 januari 2022 
    Med anledning av Emerich Roths bortgång har historikern Ingrid Lomfors skrivit en krönika om hans unika förmåga att möta barn och unga i alla åldrar och från alla samhällsskikt. Lomfors var mellan 2015 och 2021 överintendent på Forum för levande historia. 
    ------------------------------------------------------------------------

  • Förintelsens minnesdag högtidlighålls i hela landet

    Den 27 januari minns och hedrar vi offren för Förintelsen. Vi möts i olika arrangemang över hela landet. I Stockholm håller Forum för levande historia en minnesceremoni kl. 17 med tal, musik och vittnesmål som kan följas i direktsändning.

  • Ny rapport: Svenskar har bristfälliga kunskaper om nationella minoriteters historia

    Svenskar upplever att de har bristfälliga kunskaper om de nationella minoriteternas historia. Minst känner man till om tornedalingar, mest om samer. Yngre kan mindre än äldre. Samtidigt är de flesta positiva till att principiellt skapa historisk rättvisa genom politiska initiativ. Det visar en ny rapport från Forum för levande historia.

  • Romerna – Förintelsens bortglömda offer

    Idag den 2 augusti är den europiska minnesdagen för folkmordet på romer under Förintelsen. Man beräknar att uppemot en halv miljon romer mördades. Men folkmordet på romerna är okänt för många – varför är det så?

  • Pressinbjudan: Minnesceremoni för romer under Förintelsen

    Den 2 augusti kl.14.00 hålls en minnesceremoni för de romer som mördades under Förintelsen. Författaren Majgull Axelsson talar tillsammans med Rosita Grönfors och flera romska representanter. En ny utställning på temat öppnar samtidigt på Raoul Wallenbergs torg.

  • PRESSTRÄFF Ny kartläggning av antisemitiska föreställningar och attityder

    Tisdagen den 1 juni presenterar Forum för levande historia en ny rapport om antisemitiska föreställningar och attityder i Sverige 2005 och 2020. Syftet är att öka kunskapen om antisemitism, komplettera tidigare forskning och bidra till en samlad bild av det aktuella läget i samhället. 

  • Den 3 maj öppnar vi åter för besökare

    Forum för levande historia öppnar åter den 3 maj. Vi välkomnar besökare i lokalerna i Gamla stan i Stockholm och på våra stadsvandringar.

  • Hundra år av demokrati – en satsning för elever i hela Sverige

    I år firar Sverige en 100-åring – demokratin. Utifrån det har Forum för levande historia, på regeringens uppdrag, samlat ”demokrati-material” som ska nå ut till klassrum runt om i landet. Satsningen startar idag med ett nytt digitalt material för elever i årskurs 4–6.

  • Sydafrikansk rättighetskämpe prisas: intervjutider kvar

    S´bu Innocent Zikode från Sydafrika tar emot Per Anger-priset den 21 april vid en digital ceremoni som livesänds från Stockholm. Medverkar gör bland andra kultur- och demokratiminister Amanda Lind. Pristagaren finns tillgänglig för intervjuer den 15-16 samt 19 april via länk från Sydafrika.

  • Stöd till lärare för svåra frågor i klassrummet

    Lärare idag ska klara av att hantera hatspråk, falska nyheter och kontroversiella uttalanden bland elever. Det kan vara både känsligt och konfliktfyllt. Som stöd har Forum för levande historia tagit fram "Svåra frågor i klassrummet" tillsammans med lärare och skolforskare.

Visa mer