Per Anger-priset till irakisk kvinnorättsförsvarare
Årets Per Anger-pris tilldelas den irakiska kvinnorättsförsvararen och skribenten Intisar Al-Amyal som sedan 20 år tillbaka arbetar för kvinnors rättigheter och jämställdhet i Irak.
Årets Per Anger-pris tilldelas den irakiska kvinnorättsförsvararen och skribenten Intisar Al-Amyal som sedan 20 år tillbaka arbetar för kvinnors rättigheter och jämställdhet i Irak.
Forum för levande historia vänder sig till barn mellan 9 och 12 år med nya utställningen Demokrati pågår. Barn, familjer och skolklasser i årskurs 4-6 bjuds nu in till att undersöka vad demokrati är. Media välkomnas att besöka utställning och workshop med skolelever.
I syfte att öka kunskapen om historien och stimulera till samtal om inkludering och mångfald tillgängliggör Axel Johnson, Forum för levande historia och Natur & Kultur Hédi Frieds böcker ”Frågor jag fått om Förintelsen” samt ”Historien om Bodri” för Sveriges skolor.
Idag den 10 augusti har vi åter öppnat våra publika lokaler för besökare. Såväl allmänhet som skolklasser hälsas välkomna igen. Lokalerna har varit stängda sedan i våras på grund av situationen kring coronaviruset (Covid-19).
Idag den 2 augusti är årsdagen av den så kallade ”Zigenarnatten” 1944. Då avrättades omkring 3000 romska fångar i Auschwitz natten mellan den 2 och 3 augusti. Forum för levande historia uppmärksammar detta med en digital programkväll där statsministern deltar med en videohälsning.
Forum för levande historia undertecknar Deklaration för en stark demokrati, framtagen av kommittén Demokratin 100 år. Forum för levande historia har allt sedan starten för snart 20 år sedan arbetat för att med lärdom från Förintelsen och andra folkmord engagera och stärka människor i arbetet med att bevara en stark demokrati.
Denna artikel skickas idag till landsortspress i hela landet. Den är fri att publicera från och med 1 juli 2020.
I en ny satsning kommer Forum för levande historia att utforska Sveriges relation till Förintelsen. I september öppnar två nya utställningar och under hösten planeras flera samtalskvällar med koppling till ämnesområdet Sverige och Förintelsen. Ytterligare innehåll presenteras under hösten.
Vad är rättvisa? Hur blir ett land demokratiskt? Vad är ett demokratiskt samtal? I Forum för levande historias nya utställning Demokrati pågår som öppnar i augusti får elever i årskurs 4-6 göra demokrati tillsammans. Utställningen vänder sig även till allmänheten.
Vad gör myndigheter, kommuner, skolor och arbetsgivare för att motverka rasism och hatbrott? I fem nya avsnitt fokuserar Forum för levande historias podd Prata rasism på vad offentlig sektor kan göra i arbetet mot rasism.
I en ny rapport, "Propaganda – en antologi om påverkan”, lyfter Forum för levande historia fram propagandans betydelse i Nazityskland, Sovjetunionen och Islamiska Staten (IS). Även Sveriges hanterade av utländsk propaganda under mellankrigstiden tas upp.
I dagarna har utredningen om ett museum om Förintelsen lämnat sitt betänkande till regeringen. Forum för levande historia ser positivt på initiativet att tillskjuta resurser för mer forskning och kunskap om Sveriges roll under Förintelsen.
Inom ramarna för regeringens nationella plan mot rasism, liknande former av fientlighet och hatbrott utför ett femtontal myndigheter insatser mot rasism och homo-, bi- samt transfobi. Forum för levande historia har 2016-2019 haft i uppdrag att samordna och följa upp planen. Nu har uppdragets slutrapport lämnats till regeringen.
Vad är rasism? Vad är ett likvärdigt bemötande? Den digitala fortbildningen Kunskap om rasism och likvärdigt bemötande ger grundläggande kunskap om hur offentliganställda kan arbeta mot rasism och för ett likvärdigt bemötande i mötet med invånare.
Med anledning av regeringens internationella forum för hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism initieras en nationell satsning för att öka kunskaperna i skolan och samhället. Forum för levande historia tilldelas sex miljoner.
Olika åsikter måste kunna rymmas i en demokrati. Men hur ska vi samtala med varandra? Forum för levande historias nya digitala och interaktiva klassrumsmaterial ”Demokratiska samtal” ger skolelever möjlighet att öva både sin samtalskompetens och sitt kritiska tänkande. Materialet är kostnadsfritt och riktar sig främst till högstadiet och gymnasiet.
Utställningen Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige handlar om de 500 judiska barn som kom till Sverige från Nazityskland genom en internationell räddningsinsats, Kindertransport, i slutet av 1930-talet. Genom unika brev och fotografier som aldrig tidigare visats får vi följa barnen från tillvaron före kriget, under flykten och livet efteråt. Utställningen öppnar den 25 januari.
Den 27 januari samlas människor över hela världen i en årlig manifestation. Det är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. I år är det 75 år sedan. Runt om i Sverige genomförs en mängd arrangemang.
På Förintelsens minnesdag den 27 januari är det är det 75 år sedan koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades. I Stockholm anordnar Forum för levande historia en minnesceremoni på Raoul Wallenbergs torg med ljuständning och tal av bland andra den polsk- kanadensiske historikern Jan Grabowski.
Tid: 21 januari kl. 11.00 Plats: Forum för levande historia, Stora Nygatan 10-12, Stockholm. En utställlning om de 500 judiska flyktingbarn som räddades från Nazityskland till Sverige genom en internationell räddningsinsats i slutet av 1930-talet. Genom unika brev och fotografier som aldrig tidigare visats får vi följa barnen från tillvaron före kriget, under flykten och livet efteråt.