Pressmeddelande -
Unik studie om Auschwitz som besöksmål
Aldrig förr har så många svenskar besökt Auschwitz – 2017 var besökssiffran 44 000, varav många ungdomar. Samtidigt satsar regeringen 15 miljoner kronor på att fler ska kunna resa. Nu visar den första studien på området vilka typer av resor för elever som arrangeras och var det största behovet av stöd finns.
Rapporten är framtagen av Forum för levande historia och Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Syftet är att belysa svenska resor för elever till Förintelsens minnesplatser genom att ringa in mål, former och genrer för resorna.
– Antalet ungdomar som besöker Auschwitz är ungefär lika många som antalet konfirmander varje år. I minst var tredje svensk kommun finns dessutom skolpersonal med erfarenhet av att genomföra den här typen av resor. Varför är det så vanligt? Rapporten är ett första steg i att bidra med ny kunskap inom ett helt obeforskat område, säger Christer Mattsson, föreståndare vid Segerstedtinstitutet.
Regeringen har nyligen aviserat en treårig satsning på totalt 15 miljoner kronor för att möjliggöra fler resor och för att ge metodstöd till de som reser.
– Eftersom så många svenskar reser till Förintelsens minnesplatser och regeringen nu gör en extra satsning är det viktigt att vi har god kunskap om varför och under vilka former skolklasser reser. Att bedriva pedagogik i denna miljö är svårt och det behövs stöd för att lärare ska kunna genomföra resorna på ett bra sätt. Därför är det viktigt att vi bygger upp kunskap om förutsättningarna för resorna, säger Ingrid Lomfors, överintendent vid Forum för levande historia.
Sammantaget visar rapporten att huvudmålet för de svenska resorna är att de ska tydliggöra vikten av alla människors lika värde. Andra mål handlar om att levandegöra historia och att visa på historiens betydelse.
– Tre genrer för resorna har identifieras: skolresan, historieresan och den socialpedagogiska resan. Skolresans mål är att en klass ska uppleva någonting annorlunda tillsammans, utanför ordinarie skolmiljö. Historieresans mål är att lyfta historieämnets existentiella och moraliska dimensioner. Den socialpedagogiska resan ska ge eleven möjlighet att utvecklas i linje med de mer universella målen om alla människors lika värde, säger Ola Flennegård, historielärare och författare till rapporten.
Rapporten pekar också på behovet av fyra forskningsinriktningar framöver: hur historia förmedlas under den här typen av resor, hur resorna förankras i ett vidare utbildningsperspektiv, konsekvenserna av en professionalisering av området, samt behovet av kvantitativa studier om vilka kategorier elever som deltar i resorna, och hur deltagande varierar med olika bakgrundsfaktorer.
Ta del av hela rapporten här.
Ämnen
Kategorier
Forum för levande historia är en myndighet med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans och alla människors lika värde med utgångspunkt i Förintelsen. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.