Gå direkt till innehåll

Ämnen: Barn, ungdom

Undervisningsmaterialet "Antisemitism – då och nu" är framtaget för att ge lärare verktyg att hantera antisemitism i klassrummet och se till att elever får grundläggande kunskaper i ämnet.

Nytt stöd till lärare i undervisningen om antisemitism

Svenska kommittén mot antisemitism och Forum för levande historia har tagit fram en uppdaterad version av undervisningsmaterialet "Antisemitism – då och nu". Syftet är att öka elevers kunskaper om antisemitism och stärka deras förmåga att identifiera, stå emot och bemöta fördomar och hat mot judar.

En utställning i serieboksform baserat på författaren och illustratören Joanna Rubin Drangers teckningar.

PRESSVISNING Familjen som försvann – en utställning i serieboksform

Tid: Torsdag den 10 mars kl. 10.00
Plats: Forum för levande historia, Stora Nygatan 10-12, Gamla stan i Stockholm
Den 12 mars öppnar utställningen ”Familjen som försvann” baserad på författaren och illustratören Joanna Rubin Drangers sökande efter sin judiska familjs gömda historia. Det är en utställning i serieboksform om smärtan över att bli avskuren från sin historia och om spåren som led

Kulturkrönika i Göteborgs-posten av Ingrid Lomfors: Emerich Roth visade hatarna att det alltid finns en väg ut (2022-01-23)

KULTURKRÖNIKA publicerad i Göteborgs-posten den 23 januari 2022 

Med anledning av Emerich Roths bortgång har historikern Ingrid Lomfors skrivit en krönika om hans unika förmåga att möta barn och unga i alla åldrar och från alla samhällsskikt. Lomfors var mellan 2015 och 2021 överintendent på Forum för levande historia. 
--------------------------------------------------------------------

Svåra frågor i klassrummet. Illustration: Linnea Blixt

Stöd till lärare för svåra frågor i klassrummet

Lärare idag ska klara av att hantera hatspråk, falska nyheter och kontroversiella uttalanden bland elever. Det kan vara både känsligt och konfliktfyllt. Som stöd har Forum för levande historia tagit fram "Svåra frågor i klassrummet" tillsammans med lärare och skolforskare.

Från utställningen Demokrati pågår. Illustration: Linnea Blixt.

Ny utställning: Demokrati pågår

​Vad är rättvisa? Hur blir ett land demokratiskt? Vad är ett demokratiskt samtal? I Forum för levande historias nya utställning Demokrati pågår som öppnar i augusti får elever i årskurs 4-6 göra demokrati tillsammans. Utställningen vänder sig även till allmänheten.

Med historiska lärdomar stärker vi allas lika värde

Med historiska lärdomar stärker vi allas lika värde

På torsdag den 21 januari arrangerar Forum för levande historia en workshopdag på Kulturkvarteret i Kristianstad för museer i Skåneregionen. Syftet med "Samling16" är att stötta och uppmuntra museer att arbeta med historiska utgångspunkter för att stärka alla människors lika värde. Workshopdagen genomförs i nära samarbete med Kristianstads kommun och Regionmuseet.

Människorättsförsvarare Rita Mahato prisas i Umeå

Människorättsförsvarare Rita Mahato prisas i Umeå

Årets Per Anger-pris tilldelas den nepalesiska människorättsförsvararen Rita Mahato för sitt viktiga och osjälviska arbete för våldsutsatta kvinnor i Nepal. Prisutdelningen sker på MR-dagarna i Umeå den 13 november. Möjlighet att intervjua årets pristagare Rita Mahato inför prisceremonin finns både i Umeå och Stockholm.

PRESSTRÄFF Skolelevers attityder till utsatta grupper

PRESSTRÄFF Skolelevers attityder till utsatta grupper

Forum för levande historia genomför regelbundet studier av vad svenska skolelever tycker och tänker om varandra. Eftersom attityder påverkar handling är det viktigt att inhämta kunskap om ungdomars inställningar i olika frågor. Nästa vecka presenteras en ny attitydundersökning. Pressträff arrangeras i Stockholm tisdag 14 oktober, kl 10.

Nationellt filmprojekt ska få unga att tänka kritiskt

Hundratals engagerade skolungdomar och deras lärare är just nu involverade i Forum för levande historias nationella filmprojekt ”Vadå tolerans?” Det handlar inte bara om att göra film på temat tolerans, utan framför allt om att stimulera unga till kritiskt tänkande.