Nyhet -
Skolresor till Auschwitz ska undersökas
Varje år besöker tiotusentals svenska högstadie- och gymnasieelever Förintelsens minnesplatser i Polen, framför allt går studieresorna till det nazityska koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Elevresorna är något positivt och värdefullt, både som en del av minnesvården över offren, men också som en möjlighet till lärande om vår gemensamma europeiska historia som ger en fördjupad förståelse för vår samtid. Det är också en viktig lektion i alla människors lika värde.
För att kunna förbereda och genomföra en studieresa till Förintelsens minnesplatser har Forum för levande historia tagit fram en resehandledning med guider till olika regioner i Polen. Syftet är att ge lärare svar på frågor, men också tillhandahålla verktyg för att läsa av landskapet, finna spår av Nazitysklands brott och upptäcka fragment av det judiska och romska liv som utplånades när tusentals byar och städer ödelades och miljontals människor mördades.
Men hur tar de svenska eleverna till sig de nyvunna kunskaperna och erfarenheterna från studiebesöken vid Auschwitzmuseet? Bidrar studieresorna till elevernas kunskapsutveckling kring grundläggande frågor om demokrati och mänskliga rättigheter?
För att studera detta har Forum för levande historia och Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet inlett ett forskningssamarbete inom vilket funktionen, värdet och resultaten av de omfattande resorna skall studeras. Syftet med studien är att bidra till en fördjupad och bättre kunskapsgrund för framtida resor. Studien kommer bedrivas i två steg. En första delstudie har redan inletts och kommer presenteras under nästa vår. Därefter vidtar ett mer omfattande forskningsprojekt som väntas ta drygt fyra år.
För mer information kontakta pressansvarige Johan Perwe på Forum för levande historia (tfn 070-259 38 19) eller utvecklingsledare Christer Mattsson vid Segerstedtinstitutet (tfn 076-606 29 38).